Pin It

KUALA LUMPUR. Malaezia. Am o noapte de petrecut in aeroport, astepand zborul de Christchurch. Am incarcat pe canalul TV al lui Big Bule inca doua clipuri din Bougainville si o galerie foto cu muntele vulcanic din inima insulei.

Cel mai inalt varf din Bougainville este Mt. Balbi. Am facut o excursie de doua zile, in care am urcat pana la lacul Balbi, la 2800 m. Public cateva imagini si secvente video, pentru ca nu am gasit mai nimic pe internet. Localnicii din clanurile rotokas, proprietari ai muntelui si padurilor din zona, mi-au spus ca nu au mai avut nici un turist de ani buni de zile. Li s-a parut chiar ciudat ca am oferit o multumire financiara baietilor care m-au dus in varf. Acestia au considerat ca ma insotesc din amicitie, pentru a ma ajuta sa le vad muntele, si din obligatie, ca sa nu ma ratacesc.

In anii ’80, cand mina Panguna era deschisa, aveau vizitatori de weekend, australieni care urcau pe Balbi. Razboiul civil din Bougainville a alungat, insa, pe toata lumea. Prezenta mea acolo le-a dat ceva sperante ca in anii urmatori vor veni din nou turisti. Sunt convins ca pentru cei care ajung in Papua Noua Guinee traseul de trekking Balbi poate fi un highlight.

De regula, nu imi planific itinerariul unei calatorii pentru a vizita obiective naturale. Ma intereseaza mai putin sau deloc muntii, fauna, pesterile, coralii etc. O exceptie ar fi magnificul peisaj vulcanic si distrugerea pe care o poarta. Intreg relieful insulei este format din munti vulcanici acoperiti de jungla deasa si umeda. Satele comunica numai prin poteci. Singurul drum, de pamant, cu treceri prin rauri, este pe coasta estica. Peisajul este perfect pentru iubitorii de padure tropicala, cu abundenta de pasari, fluturi, lipitori si vegetatie, toate la varful nasului. La altitudine, insa, lucrurile se schimba.

Din varful Balbi se poate vedea atat coasta estica, spre Wakunai, cat si cea vestica, spre Torokina. Conform traditiei triburilor rotokas, muntele Balbi este un loc al creatiei. Aici au aparut primii oameni, formati din caldura fumului vulcanic si racoarea apei din lac. Predicatorii crestini i-au botezat pe acesti oameni Adam si Eva, caci localnicii nu le cunosteau numele. Nu m-a mirat cand mi s-a spus ca regele biblic Solomon a venit in Bougainville pentru a lua aur ca sa isi construiasca templul (o etimologie populara a numelui arhipelagului “North Solomons”).

Am urcat pe munte alaturi de doi baieti din satul Kakasipa, Luc si Derick, care au defrisat poteca, muncind cu macetele si tolerandu-mi ritmul. Am campat pe varf o noapte, cu cartofi dulci copti in foc, iar pe platoul muntelui am ajuns a doua zi dimineata. Nefiind un fan al trekking-ului montan, mi-am dat duhul. Nu atat datorita urcusului sau caldurii infernale, cat vegetatiei care mi-a lasat urme din cap pana in picioare.

Varful mort al muntelui Balbi contrasteaza densitatea vegetala prin care trebuie sa te strecori ca sa ajungi acolo. Locul este teribil de fotogenic. Am primit spatiul de pe platou, cu emanatiile de sulf si roca arida, ca pe un premiu binemeritat.

Galerie foto Mt. Balbi

Clipuri cu muntele si lacul Balbi

Pin It
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Un comentariu la “Muntele vulcanic Mt. Balbi, Bougainville (VIDEO)”