Pin It

Doua nume omniprezente in Sorong: Jesus Christ si Bob Marley

SORONG. Insula Papua. Indonezia. Am stat trei nopti in Sorong, al doilea oras ca marime din Papua indoneziana. Locul are faima de a fi cel mai urat oras din Indonezia (“chiar mai urat decat Ambon-ul, din Insulele Moluce” mi-a subliniat Dragos Dubina).

Fiind primul contact cu Papua, am ajuns aici cu o curiozitate maxima. Am gasit Sorong-ul la fel ca majoritatea oraselor din Nusa Tenggara – un oras de coasta, cu populatie amestecata, oameni prietenosi si mirosul specific de peste, gaz de butelie si lapte de cocos. Sorong este locul prin care trec toti vizitatorii ce merg la scufundari in arhipelagul Raja Ampat, fie ca vin cu avionul din Bali, fie ca poposesc cu tour-boat-ul in port. Corabiile pitoresti ce transporta turistii se odihnesc in larg. Nu multa lume simte nevoia de a veni pe uscat.

Sorong-ul este aliniat pe vreo 6 km de-a lungul coastei. Mi-am facut tura la pas pe strazi. Nu am dat de alti bule. Am trecut prin filtrul strazii si m-am salutat cu tot orasul. Sunt obisnuit ca lumea sa ma intrebe de una, alta. Este nepoliticos si nu foarte inteligent sa ocolesti comunicarea. Intr-un asemenea loc este important sa iti faci prieteni rapid si sa stie toata lumea ca ai venit. Este mai sigur astfel. Papuanii sunt relativ timizi. Unii, insa, iti intind direct mana pentru contact fizic, lucru ce nu mi s-a mai intamplat in Indonezia. Multi il evita pe cel vizual, iar, daca il fac, te asteapta pe tine sa zambesti primul, inainte de a raspunde. Fata de Java, unde oriunde iti intorci privirea ti se arunca o ploaie de zambete, aici unii oameni par inchisi. Dar si cand le zmulg un zambet, pare teribil de candid. Oamenii si atmosfera locului ma duc cu gandul la Timor.Timorul mult iubit!”, imi vine sa spun :).

Scenariul jerpelit al urbei imi aminteste de Bima (Sumbawa), (in)estetica caselor si a altor constructii improvizate de Labuanbajo (Flores), iar furnicaraia de microbuze cool, cu claxoane-mitraliera, de Kupang (Timor). Altminteri infrastructura locala are o multime de banci cu ATM-uri internationale, semafoare la toate intersectiile, chinezi cu supermarketuri, doua piete cu tot ce vrei, internet cafe-uri, warunguri curate luna (!) si un trafic de microbuze non stop pe toate arterele. Din fericire am scapat de obsedantele hituri disco-folclorice din Flores si Timor. Din pacate am dat peste hip-hop-ul papuan: un amestec de rasteli in bahasa indonesia si saxofoane dulcegi de gospel. Cultura pop “afro” pare asimilata. Fata de Indonezia si lumea Asiei de Sud-Est, papuanii sunt “de culoare”. Microbuzele nu au numai nume religioase gen “Golgotha” ori “Moses”, ci si “Jamaica” ori “Zanzibar”. Cei care nu au rasta, isi poarta sepcile cu cozorocul la spate. Baietii au haine largi si basketi, cercei albi in ureche si cruci la gat cat mai mari. “Yo, mister!” inlocuieste adeseori “Hello mister!”-ul indonezian. Daca dai noroc, uneori ti se ofera direct pumnul.

Orasul este plin de cladiri religioase. Cele mai multe moschei sunt, de regula, frecventate de localnici de origine javaneza ori din Sulawesi. Am dat chiar si peste o manastire budista. La fiecare colt de strada am gasit fie o biserica, fie o casa de rugaciune. Papuanii din Sorong sunt in majoritatea covarsitoare crestini practicanti. O pletora de culte neo-protestante au aici adepti. La fel ca si in Kupang (Timor), steaua lui David este omniprezenta. Peste tot se aud cantece de lauda, se tine o slujba, ori un predicator striga cu fervoare indemnuri religioase. Am tras cu urechea la cateva si am invatat fraza cea mai importanta “PAPUA TANAH YESHUA!!!” (Papua este pamantul lui Iisus!).

Are cineva idee la ce se refera “Efesus 5:8” din Biblie? Apare foarte des in postere inconjurand crucea ce rasare din Papua. Nu am gasit pe nimeni sa imi explice.

Orasul este impanzit cu afisaje anuntand predicatori americani care au fost sau vor veni sa cuvanteze pe stadion. Un credincios penticostal mi-a spus ca in iulie vor avea loc nu mai putin de sapte seri de exorcizare cu un pastor canadian. Din pacate nu voi mai fi aici. M-am multumit doar cu un concert de rock’n’roll de lauda si inaltare in biserica baptista din port.

Biserica catolica este, insa, cea mai frumoasa. A fost construita in stilul unei case ceremoniale de catre un arhitect papuan. Ghid mi-a fost un localnic, Petrus, nascut in Olanda, in sanul comunitatii de imigranti din Insulele Moluce. Sunt acei crestini neerlandofili care s-au refugiat in Europa in momentul integrarii in Indonezia. S-a intors in patria parintilor pentru a face misiune, iar acum traieste in Papua. A tinut neaparat sa imi vorbeasca in olandeza si nu in indoneziana, desi i-am spus ca nu inteleg decat vag limba. Dar nu i-am putut stapani entuziasmul.

Papuanii pe care i-am cunoscut in Sorong vorbesc ceva engleza, spre deosebire de indonezieni din alte insule. Este rezultatul prezentei predicatorilor americani care isi fac veacul pe aici si al pastorilor locali care merg sa invete teologie in Statele Unite. Am vazut si postere cu Herbalife, firma care a venit probabil pe aceeasi filiera.

Oameni bucurosi in timpul unui meci. Papuanii sunt mari fotbalisti si microbisti, echipa din Jayapura este campioana Indoneziei.

Orasul mi s-a parut sigur, desi este indimidant cand un papuan negru ca taciunele te priveste fix fara sa schiteze vreun gest. Uneori nu se poate stabili nici un fel de comunicare. Principala regula de siguranta este evitarea locurilor unde cineva se imbata. Sorong-ul este unul din putinele orase din Indonezia care are magazine speciale pentru alcool, cu standuri de Guiness de import si vodka ieftina facuta in Surabaya.

Altfel, dincolo de lipsa de estetica a orasului am regasit aceeasi atmosfera relaxata tropicala, cu oameni care se aduna seara pe faleza sau pe bulevardul principal, la standurile cu video-cd-uri karaoke si la un peste prajit. Am iesit in fiecare noapte sa savurez atmosfera si sa ascult muzica raggae difuzata la cate un colt de strada. Nu se poate daca boxele nu sunt scoase pe terasa. Culorile lui Bob Marley invaluie orasul. Baietii cool din oras mi-au dat deja idee cu privire la ce alt suvenir o sa imi cumpar: o caciula in rosu-galben-verde pe care scrie Papua.

Papua este relativ scumpa pentru cazare. Cel mai ieftin hotel din Sorong este Hotel 88 (Jl. Yos Sudarso 88, Tel: (0951) 322 870) din Kampung Baru (locul cel mai bun din oras cu vedere spre mare, restaurante, banci si street food). Camerele ieftine costa 120 000 rp /14$ si de regula sunt full, deci nenegociabile. Hotel Srikandi de langa aeroport,  (podul Jambatan Remu), curat si linistit nu prea are clienti pentru camerele de 150 000 rp. Se poate negocia la 100 000 rp/ 12$.

Taranci papuane cu legume

Rock’n’roll! Hallelujah!

Familie prietenoasa de langa hotel

Galerie foto Sorong

Pin It
Tags: , , , , , , ,
9 comentarii la “Hip-hop papuan, raggae si rock’n’roll baptist”
  1. Bogdan says:

Efeseni este (iata: http://biblia.resursecrestine.ro/citeste/efeseni) o epistola adresata de Pavel locuitorilor din Efes. Vorbeste despre iubire intru Hristos si ofera o reteta crestina de viata. In capitolul 5 Pavel condamna curvia sau orice alta forma de necuratenie, lacomia de avere, cuvintele porcoase, destrabalarea prin betie cu vin si celelalte. Cei ce le practica nu vor avea parte de mostenire in imparatia lui Hristos si a lui Dumnezeu.

Efeseni 5:8 – “Odinioara erati întuneric; dar acum sunteti lumina în Domnul. Umblati deci ca niste copii ai luminii.”

2. Cornelia says:

M-am uitat in Biblia in suedeza si e din Scisoarea sf. Paul catre efesieni. E ceva de genul “ati fost in intuneric dar acum sunteti in lumina; mergeti ca copiii luminii”.

3. Gec says:

Buna traducere 🙂

“Oficial” e asa: Efeseni 5:8 Odinioara erati întuneric; dar acum sunteti lumina în Domnul. Umblati deci ca niste copii ai luminii.

4. Big Bule says:

No bine. Multumesc pentru clarificare. Ce s-ar face omul fara prieteni 🙂

Papuanii au fost, deci, scosi din paganismul tribal si luminati de Evanghelie.

O sa pun in curand o fotografie cu una din imaginile de baza aici – Papua care cara crucea ce lumineaza dintr-o insula de langa Manokwari, unde au poposit primii misionari germani. Dar sa ajung mai intai la Manokwari.

Acum sunt in Fak-Fak. Maine merg sa vad un cimitir canibal pe o insulita. Sper sa nu ma taxeze prea mult localnicii pentru transferul cu barca. Si sa nu ma manance!

5. Cornelia says:

Cimitir canibal? Adica intai te mananca si apoi ingroapa oasele? Frumos din partea lor.

6. mihai says:

Buna Horia !! Cum merge treaba ? Cum te simti??

7. […] comert si agitatie stradala. Daca in Sorong am avut parte de predici si concerte de inaltare (am scris aici), in Manokwari am prins zilnic procesiuni si parade de inspiratie religioasa. Cel mai mult mi-a […]

8. […] intrat in Papua prin Sorong, un oras de imigranti din Sulawesi, Maluku, Java si papuani (am scris aici). Dupa Jayapura, este probabil cel mai amestecat oras papuan. Cu un ferry Pelni am mers spre sud in […]