Pin It

Plaja in Kupang visavis de Hostel Lavalon

SOE. Insula Timor. Indonezia. Un scurt post. Nu am avut ragaz sa scriu, iar acum sunt destul de obosit. Am ajuns deja in mijlocul Timor-ului de Vest (indonezian), in micul oras Soe, al populatiei locale dawon. Sunt impreuna cu Ionut, prieten roman, si Michiel, amic olandez. Pe Ionut l-am asteptat in Kupang, capitala Timorului de Vest. A zburat pe ruta Bucuresti-Amsterdam-Jakarta-Kupang.

Doamna care ne-a gazduit in aceasta seara in Soe mi-a spus ca il cunoaste si dansa pe Chelu’. Care Chelu’!? Chelu’ despre care am auzit in Bogor la Salak Sunset Cafe (am scris aici). Lumea este mica, sora dansei este proprietara cafenelei de acolo. Am ras bine de tot. Sa ajungi pe o alee intunecata dintr-un orasel al Timor-ului si sa te intrebe cineva daca il cunosti pe Chelu’!?

Obiectivul nostru este sa ajungem cat mai repede in Timorul de Est. Eu planuiesc sa stau acolo 3-4 saptamani, iar Ionut se va intoarce dupa doua (probabil va zbura pe ruta DiliBaliJakarta). Michiel ramane in Timorul de Vest.

La intoarcerea din Timorul de Est, vreau sa vizitez partea vestica, pe ruta de sud (Betun, Boti, Oinlasi, Kolbano). Desi si aici drumurile sunt proaste (pamant). Camioanele vor fi singura sansa. Din Kupang voi zbura in insula Sumba, pentru a prinde pasola, intalnirea anuala a luptelor tribale. Toata lumea stie ca au loc in februarie, dar nimeni nu este in stare sa dea o informatie precisa. Lucru obisnuit prin aceste parti ale lumii. O sa vad la fata locului.

In Kupang am tras la cel mai ieftin hostel, Lavalon (40 000 / 4.3$), punctul de intalnire al backpackerilor care vin sau ies din Timor. Pentru cei mai multi, Timorul indonezian este doar un teritoriu de tranzit catre Timorul de Est, Flores sau Bali. Ruta a fost consacrata de aproape un secol de catre backpackerii britanici cu destinatia Australia fara a folosi avionul.

In Lavalon am cunoscut o frantuzoaica de 66 de ani, calator independent, care merge si dansa spre Timorul de Est, un finlandez si un german, amandoi venind de acolo. Germanul se va intoarce in Timorul de Est, pentru a continua party-urile cu australienii care stau in Dili. Finlandezul mi-a dat o veste proasta. Ferryboat-ul dintre Dili si enclava timoreza Oecussi este stricat. Este imposibil de ajuns in Oecussi, iar personalul ONU nu este dispus sa transporte civili in elicopter.

Mireille studiind harta Timorului

Am avut o zi de alergat la Consulatul Timorului de Est (am primit aprobarile de viza la frontiera, sunt multumit), cautat incaltaminte si altele prin Kupang, studiat pe internet problema malariei, mers la farmacie si cumparat Doxycycline si Fansidar, si apoi 3 ore in autobuzul dintre Kupang si Soe. Doctorii din Solo mi-au recomandat un profilactic de malarie care nu este eficient in Timor, virusul avand rezistenta la acesta – cloroquin (noroc cu situl afacerilor externe al Statelor Unite, care recomanda americanilor sa nu se atinga de acest medicament in Timor).

In Kupang m-am ocupat doar de treburi birocratice si cu dormitul. Am cunoscut un grup de soldati pakistanezi ONU, care asigura paza palatului prezidential din Timor Leste si fac antrenamente cu viitoarea armata/politie timoreza. Am mancat impreuna in piata de noapte, Pasar Malam, si ne-am socializat in barul karaoke Teddy – unul din cele mai obosite locuri de pe planeta. Cele cateva prostituate care isi fac veacul pe acolo si transexualul Larisa incearca fara succes sa anime peisajul. Noroc cu entuziasmul contaminant al pakistanezilor. Toti sunt din zona Chitral, din valea Hunza, nord-estul tarii. Este unul din locurile pe care astept cu nerabdare sa le vizitez in Asia, asa ca nu am refuzat adresele acestora. Voi onora negresit invitatiile de a poposi in satele lor.

Pakistani pipl... veeeery good pipl!

Acum avem doua zile la dispozitie pentru a vedea cateva sate traditionale din zona Soe, apoi vom lua autobuzul pe ruta Kefamenanu-Atambua si vom trece granita in Batugade – singurul punct de frontiera la est.

Incercam sa intram vineri in Timorul de Est. Persoana de contact din Maliana, un ofiter din Honduras, ne-a propus o excursie de weekend cu o masina ONU prin zone inaccesibile din sud-vest-ul Timorului de Est. Sper sa se materializeze, ar fi o sansa unica de a ajunge in acele zone.

Timorul de Vest - traseu inspre granita

Voi incerca sa fac turul Timorului de Est pe linia marii, cu scurte incursiuni in teritoriu, desi stiu ca rutele din sud-est sunt dificile. Traseul de autobuze (asfalt cu cratere) este doar pe rutele BaliboMalianaDiliBaucauLos PalosBaucauVenilaleViqueque SameAinaroMaubisseSuaiBobonaroMalianaBatugade. Finlandezul mi-a spus ca a incercat traseul de sud-est Los PalosSaewamoIliomarViqueque si a trebuit sa mearga pe jos cate 6-8 ore pe zi pe anumite portiuni.

Timorul de Est. Harta cu puncte de oprire

Principala problema peste tot in Timor o constituie acum ploile. Este un anotimp ploios foarte enervant, iar de doua saptamani au inceput serii de rafale intense (ieri-non stop, la fiecare 30 minute). Drumurile de pamant sunt impracticabile din cauza noroiului. Ferryboat-urile nu circula s.a.m.d.

Orisicum, va tin la curent!

PS: Chelule, nu ne-am cunoscut, dar ai lasat un comentariu pe blog (aici). Spune-ne, te rog, si mie si stimabililor cititori ce faci pe aici de te cunoaste toata Indonezia, din Bogor pana-n Timor? 🙂

Pin It
Tags: , , , , ,
2 comentarii la “In Timor”
  1. Vertange says:

Se anunta o calatorie tare interesanta! Astept cu nerabdare noi articole.

2. […] ne-am reintalnit si cu amicii din fortele de mentinere a pacii pakistaneze cunoscuti in Kupang (am scris aici). Niste vlajgani prietenosi cu zambetul pana la urechi si accent mortal. Am fost incarcati cu […]